

- długoletni pracownik Katedry Ekonometrii i Badań Operacyjnych UE w Krakowie,
- pełnomocnik Rektora UEK d.s. e-learningu (2008 -2019),
- autor wielu publikacji dotyczących problematyki sporządzania i wdrażania biznesplanów,
- wykonawca licznych biznesplanów i studiów wykonalności,
- wykładowca na kursach i treningach menedżerskich.
- Biznesplan w 10 krokach, POLTEXT 2014
- Biznesplan – model najlepszych praktyk – Poltext 2009 oraz II wydanie Poltext 2012,
- Biznesplan, Poltext, W-wa 2005,
- Jak korzystać z funduszy strukturalnych UE, Twigger, 2005,
- Projekty współfinansowane ze źródeł UE, Twigger 2005,
- Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN 2005,
Opracowanie skutecznego biznesplanu, czyli takiego, który pozwoli zrealizować zamierzone cele, nie jest zadaniem łatwym. Wymaga ono od autora zarówno znajomości podstaw teoretycznych wielu dyscyplin ekonomicznych, jak i umiejętności ich zastosowania w konkretnym przypadku. Biznesplan integruje bowiem w jednym opracowaniu problematykę poruszaną na gruncie zarządzania strategicznego, marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi czy też planowania finansowego, a ponadto wymaga orientacji w aspektach technicznych realizowanego przedsięwzięcia. Na dodatek całą sytuację komplikuje fakt, że czytelnicy biznesplanu, a więc potencjalni inwestorzy, mają bardzo zróżnicowane oczekiwanie, co do jego zawartości[1].
Warto więc sobie zadać pytanie: czy istnieje uniwersalna procedura sporządzania biznesplanu, którą stosunkowo łatwo można by dostosować do szczegółowych wymagań czytelnika? Próba odpowiedzi na tak postawiane pytania skłoniła autora do przygotowania książki „Biznesplan – model najlepszych praktyk” nawiązującej do idei zaprezentowanych wcześniej w publikacji „BIZNESPLAN”[2]. Jej głównym celem jest zaprezentowanie zestawu zasad i procedur sporządzania biznesplanu, które mogą być określane mianem modelu najlepszych praktyk. Opracowanie studium wykonalności lub biznesplanu w konwencji modelu najlepszych praktyk, będącego wynikiem wieloletnich doświadczeń autora, powinno pozwolić – po dokonaniu niezbędnych przekształceń – na stosunkowo łatwe dostosowanie do wymogów potencjalnego inwestora.
Książka
adresowana jest do szerokiego grona czytelników, począwszy od przedsiębiorców
zamierzających zrealizować swe projekty, poprzez tych, których zadaniem będzie
sporządzanie biznesplanów, a skończywszy na osobach, które będą oceniać plany
działania. Warto też wspomnieć o możliwości zastosowania modelu najlepszych
praktyk do standaryzacji sposobów przygotowania planów działania, niezbędnej w
trakcie realizowania nadzoru właścicielskiego nad podmiotami zależnymi.
[1] Za ilustracje tego stwierdzenia może posłużyć lektura wytycznych dotyczących sporządzania studium wykonalności na potrzeby unijnych programów operacyjnych.
Książka Biznesplan w 10 krokach stanowi przewodnik po problematyce związanej z opracowaniem biznesplanu. Jego podstawowym celem jest ułatwienie czytelnikowi przygotowania dokumentu, który będzie zawierał logiczny i spójny opis pomysłu na prowadzenie działalności gospodarczej, przedstawiał jego podstawowe założenia oraz sposoby ich realizacji. Dokument taki nosi właśnie nazwę biznesplanu lub studium wykonalności.
W tym miejscu należy wyraźnie podkreślić, że sporządzenie biznesplanu nie powinno być – z punktu widzenia jego autora – celem samym w sobie. Celem nie jest też zdobycie źródeł finansowania planowanego przedsięwzięcia. W tym kontekście biznesplan jest tylko, i aż, narzędziem, które pozwoli realistycznie ocenić wykonalność planowanego przedsięwzięcia, oraz określić warunki, których spełnienie jest konieczne na etapie jego wdrożenia. Zastosowanie biznesplanu jednak nie kończy się na etapie wdrożenia przedsięwzięcia, gdyż w trakcie jego realizacji umożliwia monitorowanie stopnia osiągnięcia założonych celów, a zatem ułatwia też wprowadzenie niezbędnych korekt.
Zakres prac doradczych obejmuje:
- Przygotowanie biznesplanów.
- Przygotowanie studiów wykonalności dla projektów unijnych.
- Wycenę wartości przedsiębiorstwa metodami ekonomicznymi.
Zapraszam na dedykowane szkolenia z zakresu:
- Zasad konstrukcji biznesplanów i studiów wykonalności.
- Metod wyceny przedsiębiorstw metodami ekonomicznymi.
- Oceny efektywności projektów inwestycyjnych.
- Metod planowania finansowego.
- Finansów dla niefinansistów.
Zakres i przebieg szkoleń ustalany jest po analizie potrzeb szkoleniowych zleceniodawcy.